12.10.2018 - autor, Dalibor Melchiory

Môj súčasný postoj ku káblovaniu, objasnenie problematiky  a cenovej politiky audio hifi káblov

Vysvetlenie vplyvu káblov a hifi doplnkov na zvuk

Vážení priatelia, poslucháči a ľudia zasiahnutí audiofíliou, v súčasnosti prevláda posadnutosť za perfektným zvukom a je to na dnešné pomery totiž poriadne drahý koníček zvlášť pri obmenách hi-end komponentov, ktoré sú predajné za zlomkové ceny voči ich pôvodným cenám. Týka sa to celého sortimentu hifi doplnkov, audio káblovania, príslušenstva a voodoo nezmyslov. Cenová politika hifi príslušenstva a niektorých audio káblov dosahuje astronomické ceny a ceny referenčných modelov rastú exponencionálne do neodmedzených výšin. Zrejme sa pred 20 rokmi nikomu z nás nesnívalo, že sa bude vyrábať reprokábel za cenu priemerného osobného automobilu. To, že sa recenzenti povznešene vyjadrujú úmerne s cenovkou daného produktu je na zváženie každého výrobku. Nezabúdajme preto na jedno krásne slovenské príslovie, ´´každá minca má dve strany´´. V tomto článku Vám chcem preto aspon trošku objasniť ako je to vlastne s audio káblami, konektormi, letovaním vodičov, konštrukciami vodičov a ich vplyv na zvuk, pretože mám silnú výhradu vo svedomí, voči súčasným popredným  výrobcom káblov a použitým materiálom,  šíreniu demagógií a nezastaviteľnej stúpajúcej cenovej hladiny. Najprv si na začiatok uveďme, čo je to vlastne zvuk:
Zvuk je každé pozdĺžne mechanické vlnenie v látkovom prostredí, ktoré je schopné vyvolať v ľudskom uchu sluchový vnem. Frekvencia tohto vlnenia leží približne v rozsahu 20 Hz až 20 kHz (záleží na individuálnych danostiach človeka), mimo týchto hraníc človek zvuk nevníma. V širšom zmysle je možné považovať za zvuk aj vlnenie mimo tohto rozsahu, teda infrazvuk a ultrazvuk.  Zvuk je teda časť spektra mechanického vlnenia vzduchu, ktorú je schopný vnímať človek; v širšom ponímaní, ktorú je schopný vnímať živočích. Zvuk s frekvenciou nižšou než 20 Hz (ktorý počuje napr. slon) nazývame infrazvuk - človek ho vníma vibráciami. Zvuk s frekvenciou vyššou ako 20 kHz (napr. delfín alebo netopiere vnímajú zvuk až do frekvencií okolo 150 kHz) nazývame ultrazvuk. Zvuky z hľadiska človeka a jeho vnímania môžeme rozdeliť na hudobné (tóny) a nehudobné (hluky). Tóny vznikajú pri pravidelnom, periodicky sa opakujúcom kmitaní. Pri počuvaní vzniká v mozgu dojem určitej výšky, preto sa tóny používajú v hudbe. Zdrojom hudobných zvukov sú  okrem hlasiviek aj rôzne hudobné nástroje. Hudbu tvoria rôzne zvukové signály, kde sa v rýchlosti a v určitom čase vystrieda naraz niekoľko frekvencií, ktoré tvoria zvuk. Hudba sa vo všeobecnosti definuje ako špecifická ľudská aktivita, ktorá sa pomocou v priestore a čase charakteristicky zoskupených tónov a zvukov a na základe spoločenských skúseností usiluje o (hlavne estetickú) komunikáciu. Hudba je konkrétnejšie druh umenia, ktorého výrazovými prostriedkami sú tóny a spev a základnými komponentmi harmónia, melódia, rytmus a farba. 
 
Reproduktorová sústava je primárne zariadenie na premenu elektrického signálu z audio zariadenia na počuteľný zvuk. Reproduktorové sústavy sa používajú pre ozvučenie vo frekvenčnom pásme počuteľnom pre ľudské ucho (20 Hz – 20 kHz). Reproduktorová sústava je finálny výrobok určený konečnému spotrebiteľovi. Tomu zodpovedá aj kvalita a tvar vyhotovenia. Konštrukčne navonok pozostáva z ozvučnice, v ktorej sú inštalované elektrické zariadenia: elektroakustické meniče - reproduktory, pasívne elektrické obvody (LC výhybka), elektronika (zosilňovač, ekvalizér, displej) a elektrické prípojné miesto (konektor). My však ostaneme pri pasívnej verzii reprosústav bez zosilňovača, pretože si tu rozoberieme význam reproduktorového kábla. 
 
REPRODUKTOROVÉ KÁBLE
Reprosústava v pasívnej podobe je prvotným hlavným zariadením, ktorá reprodukuje zvuk priamo poslucháčovi a práve ona je v tejto nešťastnej situácii, pretože je priamo napájaná vodičom ( nutným zlom ) zo zosilňovacieho prístroja. Preto pokiaľ sa rozhodneme káblovať a laborovať s reprokáblami, sem sú počuteľné rozdiely najväčšie, prevažne ľahko zachytiteľné aj na základných zostavách low-end. Z vlastných skúseností si preto rozdelíme reproduktorové káble do dvoch skupín, na linkové a koaxiálne káble.
 
Linkové reproduktorové káble – sa skladajú minimálne z dvoch vodičov pre kladný a záporný pól, potom nasledujú rôzne konštrukcie s početnými vodičmi ( 4, 6, 8 až do 12 žíl ) za účelom lepšieho odrušenia signálu alebo zníženie fyzikálnych veličín vodiča, hlavne jeho kapacity a indukčnosti. Vysoká kapacita káblov na nemusí páčiť zosilňovaču a výškovým frekvenciám, vysoká indukčnosť sa nepáči zvuku, špeciálnymi zapojeniami multi-párových káblov môžete znížiť kapacitu na úkor zvýšenia indukčnosti a naopak, zvýšiť kapacitu káblu ale sa zároveň zníži jeho indukčnosť. Pri reprokábloch používaných v našich zostavách pri bežných krátkych dĺžkach 2 -3 metre by som až tak na tieto parametre neprihliadal, vysvetlím prečo. Stačí si na skúšku použiť 4 alebo viac linkový vodič, najprv vodič zapojiť žilami (k sebe) tak aby mal čo najnižšiu kapacitu a vypočuť, potom zapojiť žilami (protichodne) tak, že bude mať násobne vyššiu kapacitu ale zároveň nízku indukčnosť a znova vypočuť, výsledok ? Pri takomto laborovaní v 3m dĺžkach nenastala žiadna zmena zvuku, nezaznamenal som ani posun vpred vo zvuku a ani jeho zhoršenie. Aj keď som vodiče splietal do vlnovodu, do korbáčika alebo nechal voľne položené - paralelne vedené. Menila sa len kapacita a indukcia vodiča. Odpor káblov je zase úmerný s jeho prierezom vodiča, čím je väčší prierez, tým menší je odpor vodiča. Avšak zmena vo zvuku pri linkových vodičoch nastala vtedy a v závislosti od toho, z čoho je vodič zložený, respektíve aká je hrúbka jednotlivej medenej žilky, preto sa v ohybných linkových vodičoch skladajú vodiče s priemerom 0.1 mm, 0.15mm, 0.20mm, 0.25mm a ojedinele aj 0.3mm, potom nasleduje plný Cu / Ag-Cu vodič. Hrúbka týchto jednotlivých prameňov má priamu úmeru a zásadný vplyv na reprodukciu zvuku u linkových reproduktorových kábloch. Preto rozpíšem všetky uvedené miery a ich konečný potenciál v reprokábloch, prierez a postriebrenie vodičov uvediem na záver v tomto odseku :
 
Vodiče zložené z 0.1 mm prameňov – tieto káble sa odjakživa používali a samozrejme používajú dodnes prevažne v reproduktorových kábloch, pretože kvôli ich zloženiu je reprodukcia zvuku cez reprosústavu takýmto káblom javí ako širokospektrálna, s vysokým rozlíšením a priestorom, neutrálnosťou, mäkkosťou a príjemným relaxačným zvukom. Myslím, že 99 % priesvitných dvojliniek je zložených z týchto 0.1 mm prameňov. Podľa použitej zostavy avšak môže zvuk podľa poslucháča pôsobiť až príliš zahuhlane alebo poddekovane, preto siaha po iných kábloch. Popredný výrobcovia až tak nechcú uvádzať zloženie svojich káblov a to preto, pretože si môžete zakúpiť reprokábel aj za 300-500 eur a svojím zložením bude ako priesvitná dvojlinka, len s hrubou izoláciou, pekným opletením a kvalitnejšími koncovkami, avšak zvukový posun nebude žiaden. (patria sem napríklad všetky priesvitné značkové a neznačkové dvojlinky - Sommer Cable, Jamo, väčšina tenkých  plochých káblov, reprokáble Oehlbach, Qed Genesis Silver, reprokáble Vincent Premium, Nakamichi, komplet káble od Supra – modely Ply, Classic, Rondo). Zvukové chyby nahrávok sú trošku zakryté, tieto kábely ich akosi prehliadajú, ale čo je podstatné, zvuk pri vysokej hlasitosti rozhodne nemá tendenciu byť agresívny pri tomto type káblov. Ak by mal niekto záujem o reproduktorový kábel s vysokým rozlíšením a super neutralitou prejavu, ponúka ho Sommer Cable pod názvom Orbit mk2, je zložený len z 0.07 mm teňučkých prameňov. Treba byť veľmi opatrný pri odizolovaní, pretože sa vodiče môžu ľahko potrhať.
 
Vodiče a káble zložené z 0.15 a 0.20 mm prameňov – pri týchto kábloch siahajú poslucháči z toho dôvodu, pretože sa chcú odbremeniť od hrejivého zvuku priesvitných dvojliniek a káblov vyššie spomenutých, zvuk chcú zrýchliť, zvýrazniť, prečistiť, zkonkrétniť a zdôrazniť jednotlivé pásma od basov po výšky. Je to pomerne lacnejší  dovôd pozdvihnutia zvuku reprokáblom namiesto obmeny reprosústavy za vyšší model. Z týchto vodičov sa vyrába drvivá väčšina originálnych káblov sériovej výroby v cenovom rozpätí od 300 eur kľudne aj do 1500 eur podľa modelu / dĺžky / prevedenia. Uvediem pre istotu aj konkrétne modely Sommer Cable Quadra Blue a vyššie metrážové modely Elephant, Meridian, Twincord (0.15mm), Qed Genesis Silver výhradne model Biwire (0.2mm), Viablue SC-2 a SC-4 (0.15mm), SC-6 AIR (po osobnej konzultácii mi uviedli 0.18mm), Furutech Speak Ref III (0.16mm), metráž Tasker / Klotz (komplet 0.2mm). Zvukový prednes je sem veľmi optimálny, preto tu spadá veľa referenčných modelov reprokáblov, kompromisná stredná cesta, je lepšie  vykreslený predo-zadný priestor, pravo-ľavý priestor ostáva bez výrazných zmien, kontúry nástrojov získavajú jasnejšie a hlavne lepšie zrozumiteľné tóny, dochádza tu k peknému spevneniu a ohraničeniu basov, celé zvukové pásmo má dobrú plasticitu a výbornú dynamiku. Avšak chyby nahrávok sem už pekne počuť rovnako ako aj nízky DR nahrávok, čo pri vyššej hlasitosti už môže znieť prezentne, s väčšou dávkou energie. Vodiče s takýmto zložením môžu pre viacerých znamenať finálne riešenie reproduktorových káblov.
 
Vodiče a káble zložené z 0.25 mm prameňov – pri reproduktorových kábloch zložených z 0.25 Cu vlákien nastáva ešte väčšie prečistenie zvuku a spevnenie basových tónov než som doposiaľ spomínal, ale tu prichádza druhá strana mince a to je slabší predo-ľavý priestor, predo-zadný priestor je v závislosti od reprosústavy ešte dobre vykrytý. Lenže nakoľko sa tieto kábely používajú v základných zostavách nízkych cenových tried reprosústav a kompomentov do 500eur, ktoré takisto ešte nemajú dobre vykreslený priestor, sú tieto kábely mimoriadne obľúbené a často menené za lacné metrážové káble. Preto sem patria obľúbené krížové štvorky ľudovo nazývané ako miešačkový kábel, kvôli ich výbornému pomeru cena / výkon. Z konkrétnych modelov sú to Belden HomeNet Speaker Cable, domáca výroba miestnych konštruktérov káblov označených ako Star-Quad, ďalej Dynavox PerfectSound a Canare 4S11. Tieto káble majú skôr hrubšie kontúry tónov, preto aj menej vyniká mikrodynamika a jemné detaily vo výškových frekvenciách. Stredné pásmo je veľmi dobre zrozumiteľné a jasné. Výborná voľba pre napájanie subwooferov. Z týchto vodičov (0.25mm) sa ináč v drvivej miere vyrábajú sieťové káble.
 
Vodiče a káble zložené z 0.30 mm prameňov – takéto káble sa používajú v reprokábloch už ojedinele, prevažujú skôr v silových vedeniach pre sušiarne, práčky a tam kde sú vysoké napájacie prúdy, avšak našiel som niekoľko metrážových typov od Klotz, ale opäť len tam, ktoré dosahujú výhradne prierez 2 x 6 mm. Ich zvukový prínos je diskutabilný, príkladne odskúšaný kábel CYSY 4x4mm, ktorý je zložený z 0.3mm má paradoxne uhladené výškové tóny ako klasická dvojlinka z 0.1mm vodičov, namiesto ešte väčšieho postupného zvýraznenia čistoty. Niekoľko takýchto prameňov do jemnej spleti vodičov pridávajú výrobcovia z cieľom odmäkčenia zvuku, príkladne Nakamichi a Furutech U-4.1 T. Inštalačné káble hrubých prierezov zložené z 0.3mm vodičov sa najviac používajú  na vysoko-prúdové napájanie auto hifi zostáv z 12 V batérií.
 
Vodiče a káble zložené z plných medených prameňov – používajú sa minimálne, sú označené v inštalačnom materiáli ako Cyky káble, avšak aj sem nájdeme popredných výrobcov, konkrétne Nordost, AudioQuest má dlhodobo zaužívané plné Cu vodiče vo svojich reproduktorových kábloch rozličných hrúbiek multi-párových káblov z 0.7, 0.9 a 2mm plných vlákien. Z obľubou ich zapájajú do konfigurácie Star-Quad kvôli optimálnemu pomeru kapacity a indukčnosti, na potlačeniu RF šumu. Samozrejme niekoľko plných vlákien v jemnej spleti vodičov môžeme nachádzať v súčasnej obľúbenej novinke Atohm Zef Max, problém u tohto typu káblu tu však je ten , že elektrický signál z plných CuAg vodičov dorazí skôr ako z jemných Cu drôtikov a to spôsobí maličké skreslenie, výsledný zvuk je síce čistejší, ale znie menej lineárne. Rovnaká situácia nastáva u reprokáblu Supra Quadrax Comci-Con. Nevýhodou týchto káblov z plných vodičov je ich samotná tuhosť, slabá flexibilita a ostrý výrazný prejav, vo vysokých hlasitostiach znie zvuk agresívne, ukričane, poslucháčovi preto z výšok po chviľke posluchu zaľahne v ušiach. Pokiaľ sa tieto káble použijú u reprosústavách s výškovou hornou, výškové tóny sú príliš energické, ujačané, akoby utrhnuté z reťaze, aj keď znejú chirurgicky presne, cinkavo. Zvuk z týchto plných vodičov znie s krištáľovou čistotou, tóny znejú neskutočne priezračne čisto, basy sú skalopevné, kladivovo presný najtvrdší bass zo všetkých káblov. Priestor je najviac autentický s pôvodnou nahrávkou. Mimoriadne až extrémne rozlišovacie schopnosti a podanie detailov v nahrávke sú na úkor agresivity zvuku.
 
Koaxiálne káble – táto varianta káblov, ktorá je z princípu tienená, sa používa najviac v pozícii signálových káblov, pretože si vyžadujú väčšiu manuálnu zručnosť na spracovanie, ale niekoľko modelov nájdeme v DIY produkcii, obzvlášť model RG-214/U bol v minulosti významným a referenčným reproduktorovým káblom a platí to aj dodnes, jeho lacnejší odvar bol RG- 213/U, lenže sú to kábely málo flexibilné a vyžadujú si manuálne úsilie k obdobnému výsledku. Kvôli lepšej flexibilite sú novinkou Ecoflex 10, Aircom Plus / Premium, H-1000, prípadne nepodajná vodovodná trubka LCF 12-50. Tieto typy káblov môžu ponúkať veľmi rýchly zvuk, pretože elektrický signál sa šíri po obvode kábla, jadrá koaxiálnych vodičov sú zložené z plných Cu vlákien, ale veľmi záleží na tienení kábla a jeho usporiadaniu vodičov, čím sa odvíja aj rýchlosť šírenia el.signálu označený ako  Velocity Faktor, čím vyšší, tým lepšie. Záleží od izolačných materiálov, dielektrika – vzduchové, penový polyetylén, pevný polyetylén (PE) a teflón (PTFE). Vonkajší plášť je PVC. Zvukové prednosti koaxiálov v pozícii reproduktorového kábla sú vynikajúce, ale opäť zo stúpajúcou hladinou zvuku znie reprosústava odvážne, energicky až ukričane. Takže opäť je tu daň za tieto vlastnosti, čím čistejší a rýdzejší zvuk sa budete dosiahnuť z reprosústavy dostať pomocou káblov, tým ostrejšie vlastnosti sa Vám vrátia, pokiaľ počúvate reprosústavy na takej hladine hlasitosti, že sa môžete s kolegom porozprávať,  tak je to ešte v poriadku a reprosústava v takejto pozícii znie ešte prijateľne.
 
Z týchto dôvodov poznám osobne solventných zákazníkov, ktorý vlastnia reprosústavy v cenových hladinách 10, 15-20 000 eur a sú v súčasnosti napájané klasikou OFC dvojlinkou z toho dôvodu, že im takéto podanie zvuku vyhovuje a nechcú tieto vlastnosti vyostrovať, ďalším príkladom sú majitelia referenčných reprosústav, ktorý sa vrátili s drahých strieborných či postriebrených káblov späť ku klasickým OFC káblom, pretože im striebro vo vodičoch nevyhovovalo pre ich špecifický sterilný – studený charakter reprodukcie zvuku (najviac vo výškových tónoch), to je jasný dôvod, že dostatok financií a investovanie do najdrahších káblov neznamená automaticky výhru a konečné riešenie audiokáblov. Tu sa jedná a veľmi seriózny a citlivý prístup k problematike káblom tak ako to požaduje jednotlivec, nie marketingový biznis. Preto drvivá časť financií má smerovať najprv do reprosústavy, potom do zosilňovača, ostatných komponentov a káblami (hlavne reprokáblami) sa zvuk len  mierne vylaďuje, pokiaľ je tomu potrebné a pokiaľ si to zákazník vyžaduje.
 
 
Signálové káble - konštrukcie, ich prínos
Sieťové káble - majú význam ? Ak áno, aké dôvody ...
Nožičky, podstavce, odhmotňovacie hroty - ich mylný vplyv na zvuk 
Koncovky, RCA plug, sieťové koncovky - prečo sa nesmú letovať reprokáble
Nordost Valhalla, Odin - káble za 20 000 eur, cenová politika, Eufória recenzentov, pracuje sa na článku postupne