MAGNAT QUANTUM 1005 !!! - dokonale odladené stĺpovky nemeckého výrobcu v kategórii hi-end

Skelet:

Nekompromisne odladená reprosústava v masívnom prevedení o hmotnosti v páre 70 Kg, opäť lakovaná mdf vo vysokom lesku s bočnicami v tvare svetlého orecha. Spodná dodatočne našróbovaná podstava má hrúbku 3cm, bočnice v najhrubšom bode dosahujú 4.5cm, samotná ozvučnica je vyrobená z MDF 2.5cm, čiže veľmi tuhé a pevné prevedenie, až by niekto začal klopkať po ozvučnici a hľadal nedajbože nejaký zvonivý bod, asi tažko :) Bočné mdf dosky lakované vo farbe svetlého orecha sú zvnútra dodatočne namontované vrutami, aby bola zaistená pevnosť. Celkové rozmery stĺpov s dodávanými hrotmi je výškou 113cm, šírka 24cm, hĺbka 33cm, vďaka usporiadaniu meničov (d´apolito) a veľkosti reprosústav sa výška nachádza v ideálnej pozícii 86cm, takže žiadne podkladanie knižkami alebo trápne sedenie pri posluchu na taburetke či nadejbože na zemi sa nekoná. Stĺp ako má byť :)

Výhybka:

3-pásmová výhybka o strmosti ako vždy u magnátu 24dB/oct (Linkwitz-Riley) má deliace kmitočty pre spodný bass na úrovni do 380 Hz, horný stredobass do 2.6kHz, výška nám pracuje od 2.6kHz nahor, čiže 2.5pásmo. Nominálna impedancia reprosústav sú 4 ohmy (žiaden impedančný univerzál), jednosmerný odpor 3.8 ohm. Na moje počudovanie nachádzam vo všetkých štyroch výhybkách kondenzátory Bennic rady XPP a FPP, vzduchové cievky, postriebrené OFC káblovanie Oelhbach. Výhybky sú zvlášť pre stredobasy a výšku. Impedančný priebeh reprosústav Q 1005 je riadne odladený model bez prepadov na nominálnu impedanciu 4 ohmy.

Meniče, ladenie:

Nízkotónové meniče o priemeru 17 cm, s kompenzačnými magnetmi a priemermi kmitacích cievok 33mm, membrány sú samozrejme hliníkové, s dobre premyslenými košmi a chladením cievok. Sú zaprené do vnútorných vzpier ozvučnice. Vysokotónový reproduktor označený ako Fmax Signature má textilnú membránu pokrytú vrstvou-čiastočkami keramiky, ktorá mení farbu v závislosti v lome svetla, je magneticky tienená. Bassreflex vysokozaoblený na vonkajšej strane o priemere 7cm a dĺžke 17.5cm má pre mňa opäť prekvapivo nízku ladiacu frekvenciu 37 HZ, pri pracovnom objeme okolo 45L, takže už teraz môžem usúdiť, že reprosústavy nebudú nabasované ale nám poskytnú dostatočne nízke pasáže, pretože bass o týchto frekvenciách je vnímaný akoby ´´monštróznym´´ dojmom.

Zvuk:

Bass - Q1005ky majú veľmi vyrovnanú frekvenčnú charakteristiku do nízkych oktáv, takže výborná dynamická reprodukcia akejkoľvek hudby, či už tvrdých žánrov-techno, mäkkých kmitočtov-hiphop, rap,  vykreslenia kopáka z bicích, bez akéhokoľvek zafarbenia skeletu a bez ohľadu na výstupnú hlasitosť ! Vďaka nízkemu ladeniu sa dajú použiť reprosústavy aj v menších miestnostiach príkladne o rozmere už od 4x4m. V prípadne veľmi malých miestností si zadný bassreflex môžete podľa potreby esteticky pritlmiť alebo ešte znížiť jeho ladenie vložením kornútka z peny, ako to mám príkladne sám a ladenie som si posunul na 30hz, čím som dosiahol ešte presnejší bass a možnosť použiť stĺpy aj v malej posluchovke. Pravdupovediac trošku som sa bál prebasovania ako som to v niektorých SK fórach zachytil, nuž niekto má žiaľ smolu alebo tento model nikdy doma nemal :)

Stredy, výšky - opäť precízne vyrovnaná frekvenčná charakteristika (viz graf, meranie od 200hz-20khz a to ešte v miestnosti), veľmi univerzálna reprodukcia a farba tónov, vyvážená stereo reprodukcia, regálovky Q1003 v porovnaní so stĺpovkami sú ostrejšie. Q1005 majú vysokú neutralitu prejavu, nečakal som až taký posun vpred vzhľadom na prechod z regáloviek z tejto rovnakej série.

Priestorovosť - nuž je to po tretí krát, pri Q803 a Q1003 som použil slovo fantastická priestrovosť, pri Q1005 použijem slovo excelentné a vzdušné podanie priestoru, hlboká predozadná scéna, totižto v závislosti od nahrávky zvuk už nevychádza z reprosústav ale z jeho okolia, reprosústavy dávajú veľmi najavo stereoefekt, separáciu pravého a ľavého kanála, pokiaľ sú v hudbe tieto efekty, náležito presne vykresľujú stereofónický obraz, rozloženie skupiny a ich pozície, toto všetko je aj vďaka deleniu horného stredobasu, preto je výsledná scéna tak široká a hlboká.

Plusy:

- veľmi prísne vyrovnaný frekvenčný priebeh

- verné podanie kritických basových tónov v oblasti 100-200 Hz vďaka pevnému a ťažkému antirezonančnému skeletu reprosústavy

- veľmi dobre znejúce a nízko položené basové tóny, reprosústava hrá basovo ešte nižšie ako Klipsch RF-7 II

- univerzálna muzikálnosť vo všetkých hudobných žánroch, predpokladám aj menej starostí s výberom zosilovača

- dynamika, rýchla a precízna reprodukcia

- super neutrálnosť, vzdušnosť prejavu

- u magnátu typicky vynikajúci priestor

- kvalitná výhybka, dodávané protišmykové hroty (pochrómovaný kov)

Mínusy:

- jediný mínus musím vytknúť, asi nikde v testoch sa nedozviete, že pri tak drahých reprosústavách majú stredobasy plastové koše, síce je to akási magnaťácka technológia špeciálne tvrdeného plastu vyztuženého vláknami, ale mi hifisti by sme iste radi uvítali kov.

- nižšia citlivosť

- meranie impedancie

- frekvenčka

 

Fotoodkaz: https://www.facebook.com/dalibor.melchiory/media_set?set=a.10202019525157346.1073741837.1462605818&type=1