Klipsch RF-7 III americká legenda pokračuje ...

Klipsch RF-7 III (mk3)

Koncom minulého roka 2017 uviedla americká spoločnosť Klipsch ďalšiu inováciu v poradí tretej generácie reprosústav Reference a Heritage. U modeloch Heritage sa inovácie dočkali sústavy Cornwall III, Forte III a Heresy III, v Reference rade je to obľúbený model RF-7III a veľký výkonný center domáceho kina RC-64III. Klipsch patrí medzi najväčších amerických výrobcov reproduktorov vo viacerých odvetviach a aj na Slovensku si získava veľa poslucháčov a priaznivcov hornových reprosústav. Zakladateľ  a legendárny zvukový inžinier Paul W.Klipsch sa radí medzi najstarších výrobcov reproduktorov v USA a značka Klipsch dodnes patrí medzi popredných svetových výrobcov reprosústav pre stereo a domáce kiná. Produkty Klipsch sa vyznačujú patentovanými zvukovodmi od roku 1946 a tento rokmi praxe preverený systém konštrukcie reproduktorov je súčasťou produktov Klipsch dodnes. RF-7 III sú vyrobené v USA pracovníkmi v meste Hope v štáte Arkansas. Inovácia tretej generácie modelu Reference-7 III spočíva v novom horn-výškovom reproduktore, prepracovanom kabinete, novej frekvenčnej výhybke, kvalitnejšej povrchovej úprave a nových basreflexových nátrubkov. Myslím, že v tejto recenzii budem veľmi často spomínať slovo predošlé pre priame porovnanie s predchádzajúcim modelom RF-7 II, keďže som vlastnil aj tento starší model. Preto rozoberieme reprosústavu kúsok po kúsku a vysvetlím, v čom sú teda rozdiely.

Kabinet, povrch – nový kabinet pozostávajúci z MDF dosiek o hrúbke 25mm a 22mm je ťažší o približne 5 kíl, ale určitú váhu odoberá samostatná podstava, ktorá celú reprosústavu nakláňa dozadu, môže a nemusí byť namontovaná, k reprosústave sú dodávané odhmotňovacie čierne kovové hroty, ale bez podložiek, tie je potrebné si dokúpiť, pokiaľ si nechcete poškriabať podlahu pri manipulácii a prepichnúť laminátový povrch, celkovo má reprosústava takmer rovnaké rozmery, čo je sem podstatné, je prerozdelenie boxu na dve rovnaké komory a každý basový reproduktor pracuje v samostatnom priestore so samostatným basreflexovým nátrubkom. Priestor vo vnútri ozvučnice obsahuje dvojnásobné množstvo tlmiaceho penového materiálu oproti RF-7 II, kabinet je lepšie utlmený, vyztužený priečkami a na poklop pevnejší, má menej zvonivých bodov. Ale tiež musím podotknúť, keby mal Magnát vyrobiť antirezonančný box pre takýto typ basových repro, tak by box vážil dobrých sto kíl. Povrchová úprava je kvalitná nábytková drevená dýha v troch farebných variáciách ( Black, Cherry, Orech ), povrch boxov je skutočne kvalitnejší, reprosústava má elegantnejší moderný vzhľad. Pripojovací terminál je šróbovateľná plastová klasika biwire/biamp. Vnútorné káblovanie je vlastnými nízkoimpedančnými káblami Klipsch s káblovým manažmentom, aby sa voľne nepohybovali.

Bassreflex – pri druhej verzii RF-7 II som sa rozhorčoval kvôli papierovo-plastovým nátrubkom, sem u RF-7III sú už ABS plastové zaoblené nátrubky, sú dostatočne pevné, majú obdĺžnikový tvar, avšak tu je už zmena v ladení nátrubkou podľa merania impedancie. Model RF-7 II má ladenie bassreflexov na úrovni 40Hz, nový model RF-7 III má ladenie posunuté nižšie na úrovni 36.5Hz.

Impedancia, odpor reprosústav, výhybka – nuž sem je ďalšia zmena v celom impedančnom priebehu reprosústavy, výrobca uvádza 8 ohmov kompatibilné, čo je pekná blbosť, podľa vlastného merania impedancie je reprosústava tentokrát plne 4 ohmová z nasledovného dôvodu. Použité dva basové reproduktory sú 8 ohmové, ktoré sú zapojené paralelne, výhybka obsahuje cievku a kondenzátor, ktorá zabezpečuje deliaci kmitočet na úrovni 1.3 kHz, jednosmerný odpor basového reproduktora je 6.6 ohm, malý odpor pridá ešte cievka, preto jednosmerný odpor reprosústavy Re je 3.7 ohmu a teda je model RF-7 III pekne 4 ohmový. Žiadne prepady ani zášklby na impedančnej charakteristike nie sú, priebeh je pekne hladký a teda kabinet sa im v Klipsche podaril a skutočne nevykazuje žiadne rezonancie. Výhybka je ale o dosť jednoduchšia už len na pohľad oproti RF-7 II, v basovej časti je cievka na železnom jadre a fóliový kondenzátor, strmosť 12dB/oktávu,  na výškach sú dve vzduchové cievky, dva fóliové  kondenzátory, dva odpory pre dorovnanie citlivosti, strmosť 18dB/oktávu. S kondenzátormi 250V bude trvať niekoľko hodín, kým reprosústava naberie ten správny smer. Na druhej strane som zase zástanca, čím menej prvkov vo výhybke, tým lepšie, ale len dovtedy, pokiaľ si to koncepcia vyžaduje.

Citlivosť – výrobca uvádza 100dB / 2.83 V / 1 m, pri tejto novej verzii to je o 1 dB nižšia citlivosť ako pri RF-7 II, ktorá mala 101 dB, citlivosť je meraná v miestnosti a v podstate sa dá len súhlasiť, z vlastných skúseností a z meraní RF-7 II podľa Sterea§Videa. Reálna citlivosť RF-7 II je okolo 92dB/1W/1m, to je stále vysoká hodnota a pri danom trvalom príkone reprosústav 250W RMS je teoretická hodnota min. 115dB, tieto reprosústavy s tým nemajú sebemenší problém, pretože sú na to dimenzované. Model RF-7 III má citlivosť okolo 88-90dB pri úrovni 2V/1W/1m vzťahujúci sa na impedanciu 4R, stále nadpriemerná výborná hodnota. Reprosústavy preto patria medzi najvýkonnejšie HiFi sústavy bez ohľadu na cenovú triedu. Samozrejme si treba chrániť sluch a treba brať aj ohľad na spolužitie s okolím,  pretože s týmito reprosústavami vytočíte celý bytovkový blok.

Edit 06 / 2018 meranie - frekvenčný rozsah reprosústav RF-7 III je zjavne dosť odlišný od prechádzajúcej verzie RF-7 II, preto model RF-7 II je na výškach svetlejší s menšou dominanciou basových tónov.

Basové reproduktory – štyri basové meniče o priemere 25cm majú dosť hlboký kónus, úzky PP záves, tým pádom veľkú  plochu membrány, ktorá je svojím zložením zliatina medi a hliníka, preto má oranžové farbenie, vysokú tuhosť a nízku hmotnosť pre minimálne skreslenie a deformácie kužeľa, spolu so silným feritovým magnetom je tým pádom dosiahnutá vysoká citlivosť meniča. Účinnosť reproduktorov je preto najvyššia vo svojej triede. Basové reproduktory vyzerajú na pohľad úplne rovnako, no ale podľa merania T/S parametrov zdanie klame, sú ešte trošku lepšie, silnejšie, basový reproduktor v Klipsch RF-7 III má Qts 0.29, Qes 0.30, Fs 35Hz, Vas 107 L, basový reproduktor v Klipsch RF-7 II má Qts 0.33, Qes 0.35, Fs 36.6Hz, Vas 86 L, je ešte dosť možné, že basáky v novej reprosústave sa po čase ešte viac rozohrajú a parametre po čase zmením-zmeriam, pokiaľ dojde k ich zmene (kedže reprosústavy mám cca 1.5 mesiaca a to je ešte dosť krátka doba). Magnetický pohon reproduktorov je kvalitný a silný a takýto menič si vyžaduje basreflexovú ozvučnicu.

Výškový reproduktor – výškový kompresný menič je úplne nový hybridný typ, má 1.75´´ (4.45cm) titánovú membránu s novým fázovým plugom, ktorý by mal zabezpečiť väčšiu linearitu na vysokých kmitočtoch, čistotu a prirodzenosť zvuku. Je označený ako model Klipsch K-175, 8ohm, 50W. Zvukovod je tiež úplne nový typ pozostávajúci z dvoch dielov, hlavné vyústenie je ABS vystužený plastový zvukovod s rovnomerným 90 stupňovým rozptylom v horizont./vertikál. rovine, na ňom je osadený hrubý gumený výlisok. Kompresne tvarovaná guma dodáva vysokofrekvenčné tlmenie pre zníženie tvrdosti a zlepšenie podania detailov. Reprosústavy doporučujem natočiť tak, aby sa osi krížili tesne za hlavou, dodržte si aj presné vzdialenosti.

ZVUK :

Referenčný model amerických stĺpových reprosústav prináša opätovne živý a otvorený zvuk s mohutným basovým prejavom, s čistotou zvuku hornových konštrukcií, vysokým výkonom a krajším povrchovým spracovaním. Takto by sa dalo v skratke charakterizovať model RF-7 III, ale skúsme si to rozobrať trošku podrobnejšie, basové pásmo je pomerne objemné, s vhodným zosilovačom veľmi dynamické, pružné, ale dokáže nastoliť aj veľmi pevný a tvrdý bass, nástup nízkych frekvencií od 35Hz je sľubované a výrobcom dodržané, pri vysokom výkone zosilovača majú reprosústavy ohlušujúci výkon v celom pásme, bass absolútne nestráca silu a bezproblémovo si zachováva svoj silný fundament, aký dokáže vyvinúť. Avšak tiež som si všimol, že v niektorej pozícii asi v oblasti 50Hz je bass guľatejší a je ho viac ako v predošlom modeli RF-7 II a to nemuselo byť, pretože tento model si už vyžaduje väčšie priestory, model RF-7 II sa kľudne spratal aj do menších posluchoviek. Basová časť RF-7 III má vysoký výkonový potenciál,  takáto reprosústava nebude mať problém hlasno ozvučiť veľké priestory. Stredné pásmo je jasné, živé, má hlavne prirodzené a priezračné tóny, znie otvorene a vzdušne, dobre sa počúva - je jasne zrozumiteľne znejúce, ako sa hovorí, netlačí na pílu, má vynikajúci priestor, tak ako celá reprosústava. Výšková horna má ale dosť odlišný zvuk od predchádzajúceho modelu RF-7 II, je jemnejšia, má viac detailných tónov, je viac citlivá na rôzne podnety, totižto dokáže byť aj viac šušľavá než kovová, preto cinkanie dáva dosť podrobným prejavom, zrejme zvuk trianglu je snáď jedinečný. Bicie nástroje sú tiež spracované detailnejšie a sú reprodukované akýmsi jemnejším spôsobom, ale stále pri uchovaní čistoty typické pre horny. Reprosústava RF-7 III má tentokrát výborne zapracovanie priestoru, predsa je lepšie a významne priestorové ako pri predošlom modeli RF-7 II, tretia séria RF-7 sa dokáže tak vyhrať z priestorom, že človek má pocit, akoby mal na hlave slúchadlá, takto dokáže zakomponovať priestor a poslucháča vtiahnuť do vnútra scény. To znamená že RF-7 III si nehrá len na prednú scénu pravo-ľavého priestoru (ako Heco The New Statement), ale náležite je vykreslený predo-zadný priestor, tiež je potrebné si na to navyknúť. V albume od Mike Oldfield – Discovery znejú niektoré skladby tak, akoby ste sedeli v aréne alebo v kinosále a niekde uprostred dolu si kapela odohráva svoje songy. Takýto efekt - dozvuk som málokedy počul u iných reprosústav. Preto by sa dalo povedať až o holografickom priestorom podaní, reprosústavy sa o to v skutku snažia ho autenticky vykresliť. Vďaka prepracovanejšiemu kabinetu a jeho lepšiemu tlmeniu je aj hlas speváčky Diana Krall viac dôverný, pretože kvôli hrbu na 500Hz v RF-7 II znel viac energicky. Jej album The Best of Diana Krall zahrajú s ľahkosťou a prehľadom. Silnou stránkou tejto reprosústavy sú rockové žánre, nabúšený kopací bass spolu s expresívnymi strednými a vysokými tónami dodávajú zvuku ten správny charakter a temperament. Tiež je pre mňa zaujímavé, ako si táto reprosústava poradila s kompresnými formátmi, neznejú tak synteticky ako RF-7 II. V každom prípade je zvuk nových RF-7 III odlišný od predošlých verzií, možno by som trochu viac ocenil kovu na výškách, lenže táto horna zase znie viac príjemne a dokáže sa viac zakúsnuť do detailov. RF-7 III majú viacej basov, pri moderných prebasovaných skladbách pop, hip-hop je cítiť jeho silu a množstvo, ale pri ostatných žánroch mi príde jeho množstvo ako prijateľné. V konečnom dôsledku sa opäť jedná o vydarený model s priezračným a výkonným zvukom, tiež je to asi typický americký zvuk. Zrejme v spojených štátoch amerických bude mať určite vysokú obľubu a predajnosť. 

Klady

+ výborne zvládnutý priestor

+ rýchlosť a dynamika prejavu

+ lineárny zvuk ( hladší ), dôverná farba nástrojov ako u PA

+ vysoký akustický výkon

+ RF-7 III technické vylepšenia oproti starším modelom RF-7, RF-7II

+ kvôli novému zvukovodu lepší rovnomerný rozptyl zvuku a menšia smerovosť horny

+ zvuk vo všeobecnosti je jasný a zrozumiteľný tak, ako to bola pôvodná myšlienka p. Paula Klipscha

Zápory

- kvôli vysokej citlivosti môže byť ľahko počuteľný šum nahrávok na pozadí a šum komponentov (vlastný šum koncového výkonového zosíka, pokiaľ ho produkuje)

Záverečná poznámka - zdĺhavé rozohrávanie výškovej horny, min. 200 - 300 hodín bežného hrania (aspoň 1/2 roka), kým začne mať ten správny rýdzi zvuk

Viac fotografií v odkaze : https://www.facebook.com/pg/medalux/photos/?tab=album&album_id=1687678544642634

Niekoľko video ukážok :

https://www.youtube.com/watch?v=-XIk_Hs_M7c

https://www.youtube.com/watch?v=o_RYTqCyB3Y

https://www.youtube.com/watch?v=4h9zaDZoIvM     

https://www.youtube.com/watch?v=kajWSgZxCtQ

https://www.youtube.com/watch?v=2-QUQEVnmJ8