Domáci kino systém po nemecky - Magnat Cinema Ultra THX

Magnat Ultra Cinema THX je moderný, kompaktný a nenápadný zvukový systém od nemeckého magnátu v systémoch ozvučovania domácich kín v licencii THX, samotné certifikovanie receiverov a reprosústav THX nie je len tak pre zábavu, musia zabezpečiť minimálne 110 dB úrovne hlasitosti v bezprostrednej blízkosti, tomu však musia byť dimenzované reprosústavy s vysokým akustickým tlakom a zosilňovače s vysokým výstupom na každý kanál.  Magnat skonštruoval multikanálový reproduktorový systém, ktorý je vhodný v súčasnosti na všetky systémy domácich kín aj najnovšieho zvukového formátu Dolby Atmos. To, do akých pozícií si zvolíte reproduktor z daného setu, je na Vás, model LCR 100 je vhodný predovšetkým ako Front a Center reproduktor, pretože je skonštruovaný ako model v predvádzke vo vertikálnej aj horizontálnej polohe včetne držiakov. Táto reprosústava môže byť kľudne aj v pozícii Surround. Druhým efektovým reproduktorom je teda model  RD 200, je to hlavný efektový reproduktor na pozíciu Surround alebo Surround Back kanály v dipólovom prevedení. Poslednou menšou efektovkou je model  AEH 400 ATM určený pre pozície Front High/Wide alebo do stropných riešení typu Dolby Atmos. Týmito modelmi si môžete teda vyskladať plnohodnotný multi -11-kanálový systém. O nízke pasáže je navrhnutý model Sub 300 - špičkový uzavretý subwoofer  s  12´´ basom a s dvoma  12´´ pasívny membránami a 550W trvalým výkonom.

Inštalácia : hlavný reproduktor LCR  100 THX má 3 kovania s krížovými otvormi + štandardizované rozhranie pre upevnenie Vesa držiaka rozmeru 20x20cm. To umožňuje široké možnosti uchytenia podľa vlastného záujmu ´´na ležato alebo na stojato´´, v mojom prípade som si zakúpil jednoduchý kompaktný TV držiak Hama 200x200mm, inštalácia je jednoduchá a hlavne bezpečná. V dodávke boli aj gumené nožičky, pokiaľ by bola reprosústava umiestnená na stojan. Druhý model  RD 200 THX disponuje dvoma kovaniami s krížovými otvormi alebo uchytením Vesa 10x20cm, opätovne v mojom prípade som znova použil ten istý TV držiak Hama a uchytenie som prispôsobil rozmeru 100x200mm, inštalácia a uchytenie je pevné a neviditeľné. Atmos reprosústava AEH 400-ATM  má takisto dva kovania s krížovými otvormi + uchytenie Vesa 100x100mm, vybavená gumenými nožičkami so samolepiacou vrstvou /to majú všetky tieto reprosústavy magnat THX /. V mojej inštalácii som ich umiestnil položením na Front repro, zdalo sa mi to takto viac ucelene.

Všetky reprosústavy majú magnetické krycie mriežky s pekným hliníkovým logom výrobcu, na modeloch LCR 100 sa dá otáčať podľa toho, ako je box inštalovaný. Všetky reproterminály sú pozlátené s priehľadným plastovým krytom, nesmie chýbať štítok o údajoch a sériovým výrobným číslom. Každá reprosústava je z MDF hrubých dosiek, príkladne predný panel  je 30mm hrubý, skelety sú hodne pevné a ako u magnátu to je zvykom Antirezonančné, tlmenie je syntetickým rúnom, vnútorné káblovanie je z vodičou ofc Oehlbach 2x1.5mm, povrchová úprava je tmavo sivá vynilová, predné panely sú matné čierne, je to zámer od výrobcu, ktorý si neželal lakovanie kvôli nenápadnému vzhľadu, aby nepútal na seba pozornosť odrazmi od lesklého laku pri sledovaní filmov. Sem spomeniem len to, že tento vynilový povrch nezanecháva otlačky prstov tak, ako na reprosústavách od Klipsch. Ozvučnice sú všetky uzatvorené. Celkovo sú reprosústavy od magnátu opäť vyrobené výborne, detailne  bez akýchkoľvek chýb či nedostatkov. S nejakou výrobnou chybou som sa u Magnátu doposiaľ nestretol.

Zloženie, meniče, výhybky : model  LCR 100 a RD 200 THX majú meniče rovnaké, stredobasové repro majú 17cm priemer, hliníkovo-keramické pevné membrány, silný odvetrávaný magnet  a veľkú 40mm cievku , už na pohľad je jasné, na aký výkon je  reproduktor stavaný, aj centrovací pavúk je vyrobený z kvalitnejších materiálov než u reprosústav rady Quantum. Každý tento repro má navrchu ešte zvlášť hliníkový krycí rámček. Výhybka je v boxe  LCR 100 pomerne veľká, konštrukčne zložitá o strmosti 24dB typu LinKwitz-Riley viz foto. V ostatných modeloch sú nižšie strmosti 12-18dB. Výškové repro u všetkých modeloch je 1.65´´ výkonný výškový reproduktor zo 42mm PFC textilnou kalotou, neodýmiovým magnetom a s hliníkovým chladičom, deliace frekvencie  pre výšku sú nastavené pomerne nízko na 1500 Hz. To zabezpečí lepší zvuk a rýchlejšiu odozvu stredného a výškového pásma. U reprosústavy AEH400-ATM je použitý 5.25´´ koaxiálny dvojpásmový reproduktor, vzadu na pripájacom termináli je prepínač  Direct / Atmos, kde sa z popisu v brožúrke dočítam o zmene deliacej frekvencie 3.2 kHz pre direct režim alebo 3.3 kHz pre dolby atmos prevádzku.

Nastavenie, zvuk:  použitý/aktuálny receiver  mám momentálne Onkyo TX-NR1010, nastavený na  7.1 kanálový režim s prednými atmos reproduktormi zapojené v pozícii Front High s prepínačom na atmos, vo výške 1m od stropu. Po autokalibrácii musím uznať, že všetky reprosústavy boli nastavené v úplne presných vzdialenostiach, v akých sa nachádzajú, hlasitosti L/R, SRL/SRR, FRHL/FRHR boli presne vyvážené, no zrejme som bol pri inštalácii držiakov úplne presný a bolo podľa autokalibrácie vidieť, že som si držiaky, vŕtanie a umiestnenie vymeral excelentne. ´´Darmo dvakrát meraj a raz strihaj :D ´´ Zvuk celej zostavy je pomerne dobre ucelený, úplne jednotný kvôli rovnakým meničom, homogénny, ale keď mám napamäti zvuk z kinosály, tak  sem u magnátu THX je neporovnateľne vernejší než z predošlých mojich kinosystémov (Klipsch Reference / Magnat Quantum/ dosť záleží aj na tom, ako sú umiestnené všetky reprosústavy a v akých sú výškach od zeme. Vynikajúce neutrálne zvukové pole a priestor som po druhý krát zaznamenal u dipólových zadných efektovkách, tieto boxy majú omnoho väčší priestor než by mali byť v surround pozíciach umiestnené klasické regálovky. Dipólovky majú rozľahlý a tak veľký priestor, ako by boli viac vzdialené a umiestnené vo väčšej miestnosti, než v skutočnosti sú, to má za následok perfektný zadný priestor.  Predné reproboxy LCR 100 majú svoj svetlý nádych na výškach so všetkými nemeckými maniermi ako sa patrí. Reprosústavy v stereu znejú frekvenčne vyvážene dobre. Chýba trošku absencia basového pásma, avšak na basy nie sú primárne stavané, na to je výhradne subwoofer v tejto modelovej línii. Veľkú pochvalu si zaslúži Atmos AEH400 reproduktor a jeho komplexné vytvorenie zvukovej škály odrazmi od stropu, to znamená, že podľa zvukových efektov nie je problém dosiahnuť zvuk zhora, alebo zvuky, ktoré sa priamo odohrávajú a lietajú Vám nad hlavou. Akoby tieto reproduktory boli skutočne namontované v strope, ale pritom sú položené na frontoch LCR100 vo výške 1.75m /výška mojej miestnosti 2.65m/. Model AEH400-ATM je na takúto prevádzku presne prispôsobený a koaxiálny reproduktor naklonený do optimálnej odrazovej pozície. Čo ma však trošku mrzí je nižšia citlivosť, keď sa tak pozerám na nastavené Level parametre AV receivera, no výkonu reprosústavy jednak znesú dosť a jednak ho spotrebujú dosť, keď sa pekne pridá na hlasitosti, takže receiver na vysokých pozíciách v režime All Channel stereo je dosť rozpálený,  keď si to zhrniem, pokiaľ bude tento set použitý vo veľkej miestnosti min.5x5 metrov a majiteľ bude mať chúťky na hlasný zvuk, myslím, že bude musieť použiť výkonný a kvalitný A/V receiver alebo radšej multikanálový výkonový zosilňovač. Pre porovnanie predošlý kinoset z rady Klipsch Reference zložený z reproduktorov Klipsch RF-7II, R-28F, RC-52II, RS-52II bol viac citlivejší a mal minimálne nároky na výkon receivera. Požiadavku na poriadny výkon do všetkých kanálov /minimálne 5-7 budených/ a z komerčne vyrábaných prístrojov z príslušnou certifikáciou THX má jedine Onkyo rady 3000 alebo 5000, zaujímavou voľbou bude spárovanie s Rotelom RMB-1585 alebo Nad M 27, Yamaha MX-A5000, Marantz MM 7055 / 8077 a inými výkonnými typmi.

Pre najlepšiu definíciu multikanálového zvuku v režime viac ako klasických 5.1 setup doporučujem pre zvukový výsledok používať čipset DTS Neo X audio processing, je to dekodér označený ako ´´Neo X´´ a najlepšie v režime THX Cinema /u receiverov Onkyo je to samozrejmosť/, keďže tento dekodér najlepšie dekóduje priestrový zvuk do všetkých súčasných kanálov až do režimu 11.2 setup. Nedoporučujem používať staré dekodéry zvuku typu Dolby Prologic II, Dolby Prologic IIz Height ani Audyssey DSX a podobne. Ušetríte si tým kopu času a zvukový výsledok by nebol taký, ako má byť.

Klady :

+ jednotný, súdržný zvuk

+ možnosť variabilných inštalácii všetkých reprosústav

+ vynikajúci priestor, veľmi dobrá nadýchaná scéna zvuku ´´zhora´´ modelom AEH400-ATM

+ bezchybné a štandartne kvalitné výrobné prevedenie od magnátu

+ autentický verný kino-zvuk a typicky kinosálový ´´dozvuk´´, ktorý sa mi v minulosti podaril len s reprosústavami Focal Chorus V

Zápory :

- nízka citlivosť

- slabšie vlastné tlmenie stredobasového reproduktora ( hliníková membrána a Qts 0.60, Qes 0.66 ), je vhodné ozvučnice ešte dotlmiť tlmiacim materiálom

Všetky a viac fotografií umiestnené na mojej FB stránke https://www.facebook.com/medalux/

Meranie T/S parameters stredobasového meniča v modeloch LCR 100 a RD 200: