Pangea AC9SE MK2 a Pangea AC14SE MK2

Pangea je novým výrobcom na trhu prevažne sieťových káblov čiste amerického pôvodu, ale v jeho ponuke nájdeme aj hdmi káble, sieťové splitery a pár drobností. Našťastie sa nemusí pýšiť históriou vývoja v 10 či 20 ročných intervaloch ako to poznáme u niektorých výrobcov, ktoré by nám masírovali mozgové závity o čistej dokonalosti na základe dlhodobého vývoja svojich produktov. Sieťové káble, ich testy a reálne posluchové zmeny v audioreťazci patria k najkontroverznejším témam v súčasnosti audia a zarytých puristov.

Možno hifistov - poslucháčov  z môjho pohľadu rozdeliť na niekoľko skupín, prvou skupinou sú čiste teoretici, ktorí z akéhokoľvek uhla pohľadu nepripúšťajú akékoľvek zmeny v reprodukovanej hudbe prostredníctvom zmeny ľubovoľného audiokábla, druhou skupinou možno utvoriť poslucháčov, auto-sugestačných jedincov, ktorím postačí povedať, čo si majú všímať, kde hľadať rozdiely a výsledok sa automaticky dostaví, keď aj možno bez reálnej zmeny zvuku. Pokiaľ ale táto skupina aj tak nedokáže rozoznať rozdiel zvuku pri reprokábli z priesvitnej dvojlinky a reprokábli z výkonového koaxiálu RG214/U, potom by bolo otázne,  či má zmysel vôbec investovať do ďalšieho napredovania hifi zostavy.  Ďalšou skupinkou možno nazvať normálnych zmýšľajúcich ľudí na základe posluchu s neutrálnym postavením k problematike bez ohľadu na použitý zapojený kábel a jeho cenovku, kde by sa nám príkladne najlepšie potvrdil posluch zo zaviazanými očami tzv.slepý test. Inými expertami nazývam ´´striebristi´´, je to môj špecifický názov pre poslucháčov, ktorým vo svojich zostavách nenájdete iný kábel než postriebrený či s niekoľko percentnou  prísadou čistého striebra, najvyššie káblové produkty od Audioquest majú aj do 5% čistého striebra zo zliatinou medi. Iný kábel nepripustia, klasický ofc medený kábel je pre nich podradný a musí mať cenovku cez  1000euro ( avšak strieborné káble majú svoje cenové opodstatnenie kvôli veľkému množstvu striebra vo vodičoch, ktoré je na trhu hodnotné ako surovina ). Vtedy je pre nich zaujímavým a kvalitným výrobkom. Iným špecifickým problémom sú takzvaní ´´poistkári´´, sem už nestačí meniť kábely, ťahať samostatný kábel od najbližšej  trafostanice, či bytového rozvodu, ale vymeniť továrenské poistky v zosilňovačoch za značkové ba dokonca ´´rozohrané typy´´´ na burn zahorovacích prístrojoch typu alfa omega. No za čias komunistických by nás asi zbavili svojprávnosti jedného po druhom.  Opäť som toho názoru, že žiaden kábel nie je potrebné zahorovať, je to  hlúposť  a keď Vám bude niekto tvrdiť o opaku, o pravde a nutnosti zahorovať, o jeho potrebe a o veľkých rozdieloch tak bohužiaľ sme sa dostali tam kam by sme sa nemali.  Kábel, jeho vodič netreba zahorovať, ide o podstatu človeka, jeho zvyknutia na nový zvuk, jeho vnímania a emócií. Uši si musia privyknúť na novú zmenu v audioreťazci, pokiaľ táto zmena nastala.  Ľudské ucho  a mozog je ten komponent na ľudskom tele, ktoré počúva a vníma. Zahorovaním káblom sa absolútne nikdy nič nedosiahne, pokiaľ má vodič kvalitné trvácne izolácie a vo vnútri nezaoxiduje, bude mať rovnaké parametre po dlhé desiatky možno aj stovky rokov v prípade PE polyetylénových, TPE / TPFE teflónových izolácii káblov.  Za päť rokov výroby káblov sa stretnem s rôznymi luďmi a ich názormi, k rôznym myšlienkovým postaveniam ku káblom a k zvláštnym postojom pri kúpe jednotlivých komponentov ( trebárs podľa váhy :D ), teda, bolo by o čom písať, ale vráťme sa späť ku sieťovkám Pangea.

Zakúpil som si dve verzie sieťoviek s označením AC-9SE mk2 a AC-14SE mk2, jedná sa o dva modely v súčasnosti najnovších verzíí sieťových kábloch od Pangey, primárne je verzia AC-14 určená k rôznemu zapájaniu audiokomponentov a model AC-9 je výlučne k zosilňovačom či výkonovým monoblokom. Vzhľadom na test budem aj tak prehadzovať všetky modely medzi prehrávačom a zosíkom, včetne porovnania s dodávaným čínskym továrenským vodičom typu 2x0.75mm2 k prehrávaču Denon DCD-2020AE a ´´noname KemaKeur´´ 3x0.75mm2 k zosíku Denon PMA-2020AE. Momentálne recenzie týchto káblov na zahraničných fórach a v eshopoch sa možno dočítať až k nenávisti ac-9tky (že je až taký výborný) ako aj o tvrdej fráze   ´´o skurvene´´ dobrom kábli, nuž aj takýto marketing je niekedy potrebný k predaju produktov.

Model AC-14SEmk2 je tienený sieťový vodič o priereze 3x2mm2 CU-O.F.C.OCC-Cardas Copper,  jeho tienenie tvorí medená fólia a postriebrené medené opletenie s hustotou 90%, výsledné pokrytie je 100%, AC-14 je určená pre prehrávače, predzosilňovače, zosilovače bežných výkonov a iné zdroje signálu, staršia verzia AC-14 má slabšie tienenie, hliníkovou fóliou, cu opletom  a klasickú ofc meď vo vodičoch.

Model AC-9SE mk2 je avšak iný špás, je to viacnásobne tienený sieťový kábel, nízkoútlmový, s prierezom vodičov o silnom (ojedinelom) priereze 3x10.5mm2, s 5 násobným kombinovaným tienením, sem tienenie tvorí obojstranná hliníková fólia, postriebrené medené opletenie s pokrytím 90%, výsledné pokrytie tienením je samozrejme 100%, špirálové usporiadanie centrálnych stočených vodičov zabezpečuje ďalšie potlačenie emi / rf šumu. Samotné vodiče tvoria niekoľko typov O.F.C  vysokočistej medi od Cardasu tenkých, stredných a hrubých vlasov špecifickým usporiadaním podľa vlastnej typológie výroby kábla s cieľom potlačiť vysokofrekvenčné rušenie. Staršia verzia s označením AC-9 a AC-9mk2 je s prierezom 3x6mm2 , zložením klasickou ofc meďou a trojitým tienením. Výsledkom tohto káblu je to, že by sa nemal zapájať do filtrovanej zásuvky sieťových filtrov. Je teda dosť možné, že tento kábel sa po konštrukčnej stránke môže správať aj ako tlmivka. Konektory vo všetkých modeloch sú masívne Schuko vidlice s pozlátenými kontaktmi, IEC konektory sú vo vnútri tiež pozlátené, model AC-9 je prispôsobený na najvyššiu trvalú prúdovú záťaž 16A / 250V AC. AC-9 doporučujem pred kúpou si zadovážiť o pol metra dlhší kus než je potrebné, je to veľmi robustný kábel, tažko ohybný, priemer ohybu je snáď  25cm ! aj váhou je dosť ťažký, takže medi tam je v skutku dosť.

Ako sa testovalo  - jednalo sa o test vymieňaním sieťových káblov rôznych typov počas troch mesiacov, dúfam, že mi to zosík odpustil,  zostava Denon DCD-2020AE, Denon PMA-2020AE, Klipsch RF-7 mk2, Oehlbach Powersocket 907 a čína-sieťovky, cd prehrávač bol zakaždým zapojený do filtrovanej zásuvky, zosilovač bol zapájaný do nefiltrovanej zásuvky, domáce rozvody typu hliník 2x2.5mm2 nevídanej socialistickej čistoty :) , neutrál spojený so zemnením. Do prepäťovky som musel použil dodávaný vodič , pretože PS 907 a jeho dodaný kábel majú otočenú fázu / neutrál,  tento káblik je tienený AL fóliou, prierezom 3x1.5mm2 .

Zvuk - no v prvom rade sa nedejú také rozdiely, ba skoro až žiadne ako to niekto na weboch a fórach uvádza,  ako o veľmi veľkých rozdieloch, čo by si aj žily do krvi rezali. Nie, nie je to pravda, nie sú to také rozdiely ako keď sa menia komponenty, ale malé, maličké až minimálne rozdiely badať skôr u AC-9SE mk2, model AC-14SE mk2 by som aj naďalej odporúčal používať pri prehrávačoch, v zosíku sa mi javila ako surovejšia, ostrejšia, avšak detailnejšia ale pri veľmi maličkom rozdieli, na slepý test by som si asi netrúfol, no model AC-9 SE mk2 je zaujímavejší tým, že niektoré stredné tóny akoby boli viac zvýraznené, vystúpili do popredia a mali tendenciu v priestore viac lietať po miestnosti, príkladne želaný efekt sa dá dosiahnuť posunutím sa bližšie k reprosústavám, keď som po ac-9 späť zapojil čínsky káblik, zdalo sa mi, že výškové frekvencie boli agilnejšie a späť sa vrátili - rozložili len na prednú stenu miestnosti. Postupom času som si to všímal viac, ale či by som sám dokázal rozoznať AC-9 v slepom teste, neviem, možno pri vybraných ostrejších skladbách, kde je veľké množstvo zvuk.efektov a nástrojov. Pri AC-9 znejú tóny zase použijem výraz akoby vyžehlene, očividne výšky sú zoslabené len znejú snáď konkrétnejšie, skôr stredovýškové tóny pri tomto kábli znejú lepšie, sykavky nie sú tak ostré a nemajú taký razantnejší nádych ako pri AC-14semk2 a čínskom kábliku pri nekvalitných skladbách typu mp3 a rôznych surových nahrávok. Podľa mňa je AC-9 zapojená v zosíku pri počúvaní modernej hudby s nízkym DR akýmsi odmäkčením, ak by som to takto mohol nazvať, ale dodám opäť pri maličkom zvukovom rozdieli. AC-9 má tendenciu znieť analógovo, je skôr vhodnejší k ostrým zostavám ale aj to je skôr na škodu, vysvetlím prečo. Pokiaľ je vedecky známe, že ľudské ucho nedokáže rozoznať do 5%  rozdiel od pôvodného originálu, tak AC-9tke by som dal zrovna cca. 6%, AC-14 5% čiže na hranici, AC-14 sa mi javí rovnaká ´´ostrá´´ ako dodávaný čínsky káblik, ale s väčšou mierou detailov a rozhodne neuberá na dynamike ako AC-9 se mk2. Opäť z môjho uhľa pohľadu ako domáci výrobca káblov sú  ceny týchto káblov nastavené dobre, kvôli účinnému tieneniu a neprehnanej cene AC-14semk2, no zato model AC-9 se mk2 vyrobiť doma s takým prierezom, s toľkými vrstvami tienenia, s kvalitným dielektrikom, opletom, dimenzovať koncovky na 16A, Ag-CU OFC meďou vidím ako výrobca minimálne polovičné náklady z uvádzaných maloobchodných cien, to je dosť, AC-9 sa nedá v domácich podmienkach ako sa hovorí ´´ na kolene´´ vyrobiť za zlomok ceny, jednoducho nedá. V konečnom dôsledku si názor musí urobiť najlepšie každý sám,  je teda nutné, aby si každý sám vyskúšal na svojej zostave či dokáže spozorovať nejaké rozdiely v káblovaní sieťoviek a vyvodiť si z toho svoj názor, záverečný verdikt. Môj názor znie, pokiaľ je niekto tvrdý skeptik ohľadom sieťových káblov, je dobré používať aspoň tienené káble, aby sa v spleti ostatných káblov vzájomne nerušili a nedochádzalo k prenikaniu šumov do okolitých signálových a reproduktorových káblov. 

Vysoké finančné investície do sieťových káblov s galaktickými kryptónovými názvami vyrobené zmrazovaním dusíkom, najlepšie vyrábané vo vesmíre bez prístupu vzduchu a neviem akými ešte chemickými prísadami sú akousi cestou perpetuum mobile.

- výhody a nevýhody AC -14 SE MK2 - na záver, tento kábel nijakým spôsobom ´´netlmí´´ zosilovač, práveže naopak akýmsi spôsobom ho ešte ženie do detailov, do dynamiky, živosti a bohatosti zvuku, kvôli priaznivej cene necítim žiadne nevýhody.

- výhody a nevýhody AC - 9 SE MK2 - no tento kábel je ale nakoniec problémový, kábel sa reálne správa ako tlmivka, čo má za následok úbytok tranzietov a veľmi jemných nuancií vo výškových tónoch, preto tak tlačí do basov, do stredného pásma, hrá akoby analógovo, pretože istým spôsobom požiera výšky, tento kábel síce doporučujú k repro Aurum Cantus a k zosilovačom Vincent SV-238mk a vyššie modely SP-991, 994, 993, možno aj kvôli agilite výšiek a ich zámernému potláčaniu, ale povedzme si, je dobré používať kábel, ktorý požiera istým spôsobom detaily a človek sa automaticky ochudobňuje o zvuk ? Možno k ostrým zostavám, ktoré znejú synteticky... Miernou nevýhodou je ťažká flexibilita, potrebné minimálne 25 cm voľného priestoru a tak, aby kábel nevisel vo vzduchu a svojou hmotnosťou nezaťažoval IEC vstupný konektor zosilňovača. 

Záverečný verdikt - opäť je to pre mňa zaujímavá skúsenosť s laborovaním sieťových káblov, najväčšie rozdiely sa dejú u reproduktorových kábloch, potom menšie rozdiely sú u signálových káblov aj to musia byť najlepšie aspon 1 meter dlhé, aby sa naplno prejavili, no a na záver tie najmenšie rozdiely sú u sieťových káblov. Aby bolo dobré zachytiť rozdiely u sieťoviek, bolo by vhodné, aby reprosústavy ( v cen. kategórii od 2000 eur nahor, stĺpové, so živým svetlým zvukom ) neboli ďalej ako 2 metre od miesta posluchu, možno lepšie výsledky na vyskúšanie by boli pri napájaní do aktívnych štúdiových monitorov v blízkom posluchovom poli.